Zo’n zeven jaar geleden werd Theo van Bree (42) uit Vortum-Mullem gebeld door de firma Laarakkers. Er viel een vrachtwagenchauffeur tijdelijk uit, aan Theo de vraag of hij in kon vallen. Theo heeft een agrarische achtergrond, de werkzaamheden bij Laarakkers waren hem in eerste instantie vreemd, maar zijn technische inzicht hielp hem al snel deze eigen te maken. De tijdelijke invalbeurt beviel van beide kanten zo goed dat Theo vaker achter het stuur van een van de vijf vrachtwagens kroop. Dit leidde tot een vaste aanstelling als vrachtwagenchauffeur binnen het bedrijf.
Theo’s werkdag start om 5.30 uur. Van een van zijn collega’s van de planning ontvangt hij de lijst met de te rijden ritten voor die dag. Voor Theo zijn die voornamelijk op Duitsland gericht. Vanaf de diverse sloopwerken rijdt hij met zijn Volvo FH 460 afvalstoffen als glaswol, asbest, hout, puin en zand naar diverse afvalverwerkingsbedrijven. Theo: “De uitdaging hierbij is de containerbakken te plaatsen en halen op moeilijke plekken. Bijvoorbeeld midden in de stad op een kleine, drukke plek.” Op Theo’s vrachtwagen zitten camera’s die hem helpen bij de klus en ook collega’s schieten zo nodig te hulp. “De kunst is om op zulke momenten rustig te blijven, ondanks de soms toeterende auto’s, maar daar heb ik geen problemen mee.”
Eén van de redenen waarom hij elke dag met plezier naar zijn werk vertrekt heeft volgens Theo te maken met de afwisseling: “Je komt op veel verschillende plekken, elke keer is de situatie weer anders en ik zie veel collega’s.” Een werkdag eindigt ergens tussen 17.00 en 18.00 uur. Heel af en toe moet er op zaterdag of zondag gewerkt worden. “Het komt zelden voor, maar soms zijn er dan apartere, bijzondere klussen die erg leuk zijn.”
Het onderhoud van de vrachtwagen wordt geregeld door de planning, meestal op een dag dat de chauffeur vrij is. Het wassen van de vrachtwagen is een taak van de chauffeur zelf. “Tja, dat hoort er ook bij, een minder leuke klus,” concludeert Theo, “maar alles is goed geregeld bij Laarakkers, er wordt niet moeilijk gedaan. Ik heb niets te klagen.”