Eind oktober 2016 zijn we gestart met het asbest saneren van de sandwichpanelen van glas in de gevel. Tegelijkertijd hebben we de asbestkit van de muren verwijderd. In totaal hebben we 550 strekkende meter asbestkit verwijderd.
Doordat er meer asbest werd aangetroffen dan in eerste instantie verwacht, liep het project 5 weken vertraging op. Nadat het gehele gebouw asbestvrij was, zijn we het intern gaan strippen. Omdat we op deze locatie, midden in het centrum van Rotterdam, weinig manoeuvreerruimte hebben, kozen we ervoor om aan één zijde de gevel met een mobiele kraan, een Volvo EC160, te verwijderen. Al het slooppuin dat we binnen, midden in het gebouw hadden opgeslagen, werd daarna verwijderd. Zo konden we de weinig beschikbare openbare ruimte optimaal benutten om onze containers te plaatsen.
Daarna begon het echte sloopwerk. De Volvo EC 360 met longfront 23 meter ging aan de slag. Twee maanden later werd daar een andere kraan aan toegevoegd, de Hitachi 470. Deze rupskraan crusht alle grote betonblokken om het ijzer uit het beton te halen, zodat sloopmaterialen goed gescheiden afgevoerd kunnen worden.
Eind februari was het gebouw plat. Begin maart werd de longfront van de Volvo EC 360 gehaald en kwam de korte, normale giek er aan, zodat deze puin kon gaan ruimen. Tot slot werd de begane grond / parkeerkeldervloer gesloopt. Begin april 2017 hebben we alle werkzaamheden naar ieders tevredenheid afgerond.
Nu de totale sloopwerkzaamheden zijn opgeleverd kan aan de Wijnhaven 69 in Rotterdam “The Muse” ontwikkeld worden, een nieuwe luxe 74 meter hoge woontoren met 94 koopwoningen.